Een intensieve projectweek op de Fontein Bussum is vrijdag afgesloten met pitches van vijf groepjes leerlingen hoe zwerfvuil terug te dringen.
Onderzoeksvragen gemeente en AH Koekoeklaan
Onze werkgroep duurzaam onderwijs heeft een drukke week achter de rug. De leerlingen van Havo 4 van het Goois Lyceum hebben gastlessen gevolgd over zwerfvuil en hoe we samen sneller duurzaam kunnen leven in Gooise Meren. Alle klassen gaan aan de slag om de buurt zwerfvuil vrij te maken. Op het Vitus College volgden de leerlingen van Havo 3 diverse workshops over afval en energie. De projectresultaten van deze Vitus Breeddag worden ingezet om peuken te verminderen en zuiniger met energie om te gaan.
Voor de Fontein hebben werkgroepleden Maaike Uitenbroek en Karin Hille een lesprogramma op maat samengesteld. Vier dagen lang zijn brugklassers op allerlei manieren uitgedaagd om na te denken over drie onderzoeksvragen. Deze zijn geformuleerd door de Fontein, gemeente Gooise Meren en Benedikt Kuipers, filiaalmanager van de nabij de school gelegen AH. 'Hoe kunnen we zorgen dat er meer aandacht komt voor minder zwerfvuil in de wijk?' 'Hoe houden we de wijk rond de Fontein en het winkelcentrum Koekoeklaan zwerfvuilvrij?' En 'Op welke manier zorgen we voor meer zwerfvuilambassadeurs in Bussum-Zuid?'
De Trashpacker
De projectweek werd afgetrapt door Trashpacker Tijmen Sissing met een rap en zijn verhaal over hoe hij in 2012 schrok van alle rotzooi dat hij tegenkwam terwijl hij aan het backpacken was in Azië. Tijmen heeft gehandeld, is daar zelf gaan opruimen, merkte hoe hij andere mensen aanstak om ook op te ruimen en mobiliseert sindsdien Trashpackers via zijn beweging. Hoe makkelijk eigenlijk hoe één persoon verschil kan maken, blijft telkens inspirerend om te zien.
Bèta Challenge Programma
Brenda Mol komt van een school uit Amsterdam Nieuw-West en is sinds dit studiejaar directeur van de Fontein Bussum. Verschil tussen Amsterdam en Bussum? Brenda: "Leerlingen zijn hier meer open minded en je kan goed met ze in gesprek. Op de Fontein werken we met het Bèta Challenge Programma (BCP). Dat is ervaringsgericht, praktijkgestuurd onderwijs gericht op het ontdekken van de eigen talenten. Leerlingen leren al op jonge leeftijd samen te werken aan echte opdrachten uit de praktijk. Voor deze projectweek zijn we naar de AH Koekoeklaan gegaan om input te krijgen voor de onderzoeksvragen in plaats van ze zelf te verzinnen".
Bioscooptrailer & krijtgraffiti
Biologie docenten Rowan Schijns en Johan Hollink zijn intensief betrokken geweest bij de projectweek. Rowan: "Het is de eerste keer dat we binnen het BCP met een externe partij samenwerken. Spannend maar ook heel erg leuk voor de leerlingen. Ze presenteren niet alleen aan Johan en mijzelf maar ook aan een panel, voor hen onbekende mensen. Onze leerlingen zijn ontzettend gedreven en heb ze echt zien gassen de afgelopen dagen. Ik zie ideeën voorbij komen waarvan ik denk 'hoe ben je hierop gekomen joh'. Een voorbeeld is een prototype van een luchtballon die wereldwijd al het zwerfvuil opzuigt en dan verbrandt zodat de ballon in de lucht blijft".
Alle brugklassers zijn opgedeeld in groepjes van vijf. Elke leerling heeft twee van de vijf workshops gevolgd en zijn door deelname expert geworden binnen hun groep. Ze delen de opgedane kennis ter inspiratie voor hun eindproduct; de campagne. Rowan: "Ze konden kiezen uit het maken van een slogan en het maken van een mal voor krijtgraffiti. Een kostuum maken van afvalmaterialen en daar een mode-poster van maken. Een stopmotion film over zwerfvuil en het maken van een bioscooptrailer voor een film over zwerfvuil".
Wat vonden de leerlingen van deze projectweek? Brugklassers Brenda en Demi: "Best wel leuk, alle dingen die we konden doen en dat ik er ook wat van leer. Het gaat slecht met het milieu en heb geleerd hoe je dat kan veranderen en wat je kan doen met al dat afval".
Pitches van leerlingen
Op de laatste dag van de projectweek hebben vijf groepen hun project gepitched aan een panel bestaande uit een buurtbewoner, een vertegenwoordiger van de AH, de schooldirecteur, wijkadviseur en de teamleider openbare ruimte bij de gemeente. Steeds werd door de groepen het probleem van zwerfvuil geschetst. Ofwel op een creatieve manier bv. een filmpje van leerlingen verkleed als vis met de boodschap 'we gaan allemaal DOOD'. Of broodnuchter met ontluisterende cijfers over hoelang plastic erover doet om te vergaan (antwoord: 450 jaar tot nooit). Maar ook hoe houden we de buurt schoon, werven we buurtbewoners om mee te helpen.
Blijvende samenwerking met het winkelcentrum
Een expositie van Afvalhelden -kleding gemaakt van zwerfvuil- in de AH vraagt aandacht voor zwerfvuil in de buurt. Vogels gemaakt van afval én naar evenbeeld van de straatnamen uit de buurt: mees-, koekoek- en lijsterlaan hangen daar inmiddels in de etalage.
Om blijvend aandacht te vragen voor zwerfvuil in en rond het winkelcentrum, gaan leerlingen flyeren om zwerfvuilambassadeurs uit de buurt te werven die hun eigen straat adopteren en zwerfvuilvrij houden. Hierbij wordt nauw samengewerkt met de winkeliers van het winkelcentrum. Ook gaan de leerlingen, net als vier andere middelbare scholen in Gooise Meren, wekelijks de snoeproute naar het dichtstbijzijnde winkelcentrum opruimen.
Nulmeting zwerfvuil bij de Fontein
De Fontein gaat als eerste middelbare school in Gooise Meren ook daadwerkelijk meten wat hun bijdrage aan Gooise Meren 100% zwerfvuil is. Onder leiding van de gemeente zal
komende week een nulmeting worden gehouden. Daarna wordt wekelijks gemeten
hoeveel zwerfvuil er per m2 ligt. De eerste resultaten zullen voor de zomervakantie bekend worden gemaakt.
Word net als de Fontein zwerfvuilambassadeur van jouw straat of buurt. Dat kan in je eigen tijd op je eigen moment. Tijdens het uitlaten van de hond, terwijl je een ommetje maakt of boodschappen doet. Samen of alleen. Dus geef je op en vraag hier een gratis afvalgrijper aan.
De documentaire A Plastic Ocean die de leerlingen deze projectweek gedeeltelijk hebben bekeken staat op Netflix en is ook via YouTube te bekijken.